Garnforbruk i 2013

Garnforbruk i 2011

søndag 10. januar 2010

Spinner's Home lotteri

Som jeg har nevnt tidligere på bloggen min ,
er jeg medlem i Spinner's Home.
De har hvert år på nyåret et lotteri for medlemene.

For å være med i lotteriet må vi skrive litt på bloggen vår ,
prøve å reflektere litt over det vi har gjort i året som gikk og
tenke over hva vi gjerne vil gjøre i året som kommer.

Jeg har jo ikke spunnet så veldig lenge, under et år,
men har jo virkelig blitt bitt av basillen !!!

Trenchwork , sjefen for lotteriet, har laget en fin liste for oss, som vi skal gå gjennom og svare på . Skrive litt om hvert punkt hun har satt opp og jeg skal prøve så godt jeg kan å svare på de.

a. Hva har du lært om fiber/spinning/ bruk av ditt håndspunnede garn det siste året ?
Hvordan har du presset deg selv utenfor din "comfort zone" til nye utfordringer ?

Svar: Nå er jo jeg fremdelse ganske fersk innen spinningens verden og har masser å lære.
Så alt jeg har lært har jeg lært innenfor året som gikk.

Jeg har jo inntil veldig nylig (30.desember) spunnet kun på håndteine.
Så jeg svarer utifra det jeg har lært på håndteinene mine :)
Jeg har lært at det finnes utrolig mange spennende fibre å spinne av !!
Jeg har lært å bruke håndteinen til å spinne og tvinne garn.
Jeg har lært det mest grunnleggende så langt, og gleder meg veldig til å snuse mer på alle de forskjellige måtene jeg kan bruke bunnkunnskapen min på å lære .
Jeg har erfart at det er en utrolig god følelse å kunne strikke av garn jeg selv har spunnet, å lage noe helt og holdent 100% fra bunnen av.
Jeg er egentlig ganske åpen for å prøve meg på nye ting, men innrømmer at jeg foreløpig har følt at jeg har en comfort zone som går på å spinne "vanlig" garn.
I det nye året er planen å komme seg utenfor denne zonen og hive meg utpå og prøve å lære så mye som mulig .


b. Har du funnet at du spesielt likte noe fiber/redskap eller ikke likte noe ?
Hvorfor eller hvordan ?

Svar : Jeg har nok mange fibre jeg ikke har prøvd ut , men fra de jeg har prøvd er jeg så langt glad i merinoullen og BFL. Villsau var også et artig bekjentskap. Synes den er lett å spinne. Har vært borti en del topsblandinger som jeg ikke helt vet hva inneholder, annet enn ull, som det så fint står på lappen, og noen av disse har vært fantastiske å jobbe med.
Egentlig så har jeg vel lært at samme ullen kan være veldig forskjellig å spinne utifra hvordan det er forhåndsbehandlet.

Redskapsmessig har jeg fått meg Niddy Noddy , som rett og slett er et MUST !!
Den har gjort det så mye enklere å lage hesper av garnet når det er spunnet og er et redskap jeg virkelig setter stor pris på :)


c. Hva har du fortsatt lyst å lære eller er det noe du er nysgjerrig på
(fiber, teknikker, metoder, redskaper)

Svar: Jeg har lyst til å prøve ALT jeg kan få fatt i !! Jeg har lyst til å lære å mestre rokken min som jeg nettopp har fått. Jeg håper jeg kan lære meg en del teknikker etter hvert. Som hvordan lage "bulky" garn, spinne akkurat den tykkelsen jeg ønsker. Jeg vil gjerne lære meg javaho plying på rokken min . Er egentlig enormt mye jeg har lyst å prøve meg på etter hvert.
Farge fibre f eks. DET har jeg lyst til det.


d. Hva er det du er mest stolt av i spinning/bruk av ditt håndspunnede garn i det siste året?
Svar : Egentlig er jeg ganske stolt av alt garnet jeg har spunnet i året som gikk jeg !!!

Før året begynte hadde jeg ikke drømt om at jeg faktisk kunne klare å lære meg å spinne, så for meg er det en hærlig følelse hver gang jeg har ferdig et garn.
Jeg innrømmer at jeg har en del hjemmespunnet liggende som jeg skal bruke til spesielle prosjekt som jeg enda har i hodet. Det er det med tiden og sånn som skal strekke til...

Men jeg strikket meg noen pulsvarmere i selvspunnet som jeg bruker utrolig mye ! De er utrolig gode og varme og fargemessig går de til nesten alt :)
Desverre gir ikke bildet dem rettferdighet i det hele.

Da har jeg svart så godt jeg kan.
Siden jeg fremdeles er så fersk som jeg er på spinnigen har jeg utrolig mye å lære.
Alt som har med spinning å gjøre er spennende for meg enda.
Jeg gleder meg til å lære mer og til å bruke mer av garnet jeg spinner i 2010 !!

2 kommentarer:

  1. Innom for å ønske deg en fin uke.
    Flotte pulsvanter:)

    SvarSlett
  2. Hei, oppdaga akkurat at du er like ny i spinnfaget som meg, heng meg på som følgjar hos deg, eg:)

    SvarSlett